WOENSDAG

ONSDAG!
Idag var Kevin placerad på mikrobiologen och jag på klinisk kemi. Som sagt är den enda morgon sysslan att utföra underhåll på maskinerna samt kontroller. Jag fick en kort rundvandring med korta presentationer om vilka analyser de kör på vilka maskiner och hur det går till. Vi startade vid serologi avdelningen där vi körde kontroller och fyllde på det som behövdes. Jag fick också utföra tre snabbtester för EBV med ett kit från Cellview IM II. Vilket inte är så komplicerad i utförandet utan man tillsätter patientprovet och därefter väntar en utsatt tid enligt metodbeskrivningen där ett kontrollsträck ska synas samt ett sträck för testet om patientprovet är positivt. Jag fick följa en annan arbetare för "redovisning" om maskinen Phadia Immunocap 250 där de kör analyser för allergener, då labbet inte är så stort så utför de endast ett fåtal analys av allergener. På mikrobiologen blev jag placerad på fecesavdelnigen, vilket inte var det mysigaste då de inte använder handskar här heller. Det första jag fick göra var att kolla på odlingsplattor som inkuberats över natten. Efter det utförde vi snabbtest för parasiterna Cryptosporidium och Gardia medan vi väntade på resultatet visade de mig deras MALDI-TOF. När vi kom tillbaka till snabbtestet var ingen positiv men så de valde att köra en positiv kontroll bara för att visa mig hur det ska se ut. Efter att jag fick se det positiva resultatet var det lunchtid. Eftersom hela labbet samlas för att registrera proverna så följde jag och Kevin med för att se hela den kedjan. När kuriren kommer med lådorna (som inte är plomberade) så ligger alla patientprover i en varsin plastpåse tillsammans med en remiss. Påsar från en och samma läkare ligger i en större sådan påse. Detta arbete utför ca. 6-8 personer som kommer till sorteringen från olika avdelningar. De tar ut en stor påse (från en och samma läkare) och ta ut de små påsarna tillsammans med remissen, de kontrollerar att namnet som läkaren har skrivit stämmer överens med remissen. Lustigt nog så har dessa varken etiketter eller någon tid på när provet var taget. Om namnet är fel så antecknas detta och läkaren kontaktas, om det inte står namn så (antar de) att provet är från den här patienten eftersom det ligger i samma påse som proverna. Kan tänka mig huuuur många provförväxlingar detta kan leda till.. Efter att dessa prov är kontrollerade så skickas de till nästa rum där det sitter ca 6 laboranter till som manuellt skapar etiketter och skriver in remisserna samt skannar in de på datan. Efter att provet har skannats in och registrerats i datan kan det börja analyseras.
 
 
EBV snabbtest
 
 
MALDI TOF 
 

Kommentera här: