Cytologi/ fryssnittsavdelningen

Den här veckan är jag och Kevin på olika avdelningar. Jag är på cytologi och Kevin på fryssnittning. Vi utför allt från att hämta provet från provinlämningen till att lämna de färdiga objektglasen till patologen. Jag börjar dagen med underhåll av alla maskiner byta färg, fylla på allt samt se att allt fungerar som det ska. Därefter hämtar jag proverna från provinlämningen och beroende på om det är gyn eller nongyn så separerad jag dessa. Nongyn ska först centrifugeras, och gynproverna är väldigt enkla. Det gäller bara att registrera, klistra på etiketter, sätta allt på karusellen och strata maskinen! Efter att nongyn proverna centrifugeras häller jag av supernatanten, vortexar Peletten och Pipetterar två droppar i thinprep. Detta ska sedan fixeras i 10 min och kan sedan startas i maskinen. Om det finns något i preparatet gör jag också en agar block, vissa nongyn ska man göra cellblock av också. Det är nog allt jag gör här ..

Kommentera här: