Bårhus

Idag fick jag se min första atopsi. När jag kom in i rummet låg en 43 årig man på ett bord och var öppen från nedre delen av magen till övre delen av bröstet. Det första jag la märke till var hans hudfärg, helt blek med blåmärken över hela kroppen. Mannens organ var redan utplockade och låg på ett bord vid mannens fötter. Han hade torkat blod som runnit ner från munnen till halsen. Hans ena hand låg ovanpå hans egna revben. Det var en väldigt stark lukt i rummet som fick mig att bli illamående. Som tur var iakttog jag mest. Det jag fick göra var att väga organen innan började skära dem i bitar och ibland blev lukten lite extra stark och jag kände mig tvungen att ta ett steg tillbaka och hämta andan innan jag började titta igen. De förklarade för mig vad det var jag såg och varför de valde vde bitarna som de gjorde. Sedan kom det någon som började sy ihop mannen så att bara övre delen av bröstet var öppet. När de valt ut bitarna som skulle göras till paraffin block stoppa de ner de övriga delarna av organen in genom brösten och pressade ner det i magen så att allt skulle få plats. Sen sydde de ihop mannen igen.

Kommentera här: